Kulturskolans verksamhet

måndag 10 april 2017

Måndagen den 10/4 2017 hade vi Kulturskolans chef Helena Hellström som vår talare.

Helna Hellström har varit chef för Kulturskolan i ungefär ett år. Hon kommer tidigare från konstnärlig verksamhet på Konstfack. Kulturnämnden avsätter runt 28 miljoner kr per år till Kulturskolan. Av dessa pengar går runt 4 miljoner årligen till El Sistema med runt 150 elever och 15 lärare. Nova vänder sig till elever 15-25 år och har tre pedagoger.

Kulturskolan har runt 1400 elever och runt 50 lärare knutna till skolan. Skolan tillämpar Södertäljemodellen som innebär grupputbildning med 10-12 elever per grupp med två pedagoger och två träffar i veckan. Kulturskolan har som ledstjärna Bredd och Excellens. Kulturskolan har bildat ett ungdomsnätverk där ungdomar lär sig hur man skapar inflytande dels genom direkt demokrati och dels genom representativ demokrati. Helena fick sedan frågor från våra medlemmar Per-Åke Köndell och Tomas Nilsson om Kulturskolans kontakter med Telgesynfonikerna och om Kulturskolan kan utbilda elever till att bli lämpliga deltagare i Telgesynfonikerna. Per-Åke framförde att individuell undervisning av elever är en förutsättning för att eleverna skall kunna utvecklas till bra framtida medlemmar i Telgesynfonikerna. Utdelningen av vår klubbs två stipendier till duktiga musikelever sker den 28/5 kl 17 vid Telgesynfonikernas evenemang.