Mitt i steget

måndag 24 april 2017

Måndagen den 24 april 2017 hade vi förre fackföreningsordföranden, ministern m.m Björn Rosengren som vår talare.

Björn Rosengren är född 1942 mitt under brinnande krig. Han växte upp i Stockholms innerstad i gammalt hus med utedass på Regeringsgatan.
Därefter blev det Barnrikehus med fem personer i en tvårummare. Björn tänkte först utbilda sig till inredningssnickare med kom inte in på grund av för låga betyg. Därför utbildade han sig till bilmekaniker.

Under militärtjänsten på F21 i Luleå blev han förtroendevald för de inkallade och utlyste en matstrejk. Därefter följde några år på Vägverket. Vid 32 års årder blev han fackordförande. Han berättade sedan om de episoder i livet som fått maximal medial uppmärksamhet som nattklubbsbesöket och hans synpunkter på Norge i samband med Telenor-affären när han satt som Näringsminister i Göran Perssons regering. Nu sitter han som ordförande i Norsk-Svenska handelskammaren. Han har också efter sin tid som minister varit knuten till Kinneviks-koncernen.
Han är engagerad i ett flertal aktiebolag, bl.a konsultverksamhet.
Han har alltid varit ambitiös och haft stor spontanitet.Ibland kan självförtroendet ha varit större än förmågan.
Han svarade sedan på en mångfald frågor från de närvarande. Avslutningsvis fick han boken om Tom Titts experiment av tillförordnade presidenten Lars-Georg Bergkvist och en varm applåd av alla närvarande Rotarianer och gäster.