Anders Knutas, Mästerlots

onsdag 20 mars 2019

Måndagen den 28 januari 2019 hade vi Mästerlotsen Anders Knutas som talade över ämnet: Vad gör egentligen en lots?

SÖDERTÄLJE ÖSTRA RK

Veckobrev från klubbmötet 2019-01-28

President: Bengt Nylander

Vi var 21 medlemmar och 3 gäster.

Vår President hälsade medlemmar och gäster välkomna till dagens möte.

Rolf Holm höll sitt sedvanliga vinlotteri. Stefan Ljungberg spelade en gammal akustisk inpelning från 1926 som handlade om Sjömannens Liv i anledning av vår talare Mästerlotsen Anders Knutas. Lennart Axhamn informerade kort om att vårt IT-system fortfarande är nere och att tidpunkt då det är uppe igen inte är känd än. För närvarande klarar vår klubb att kommunicera via en manuellt skapad maillista till alla medlemmar och med en annan lista till styrelsen i klubben. Alf Larsson lista över kommande programpunkter har skickats ut via mail till alla medlemmar och varje fredag kommer ett mail att skickas ut med information om kommande måndags programpunkt och talare.

Dagens talare var Mästerlotsen Anders Knutas från Mariefreds Rotaryklubb som talade över ämnet "Vad gör en lots"

Anders har varit Lots  mellan 1990 och 2016. Mästarlots blir man efter minst 15 år i Lotsyrket. För att bli Lots måste man man ha kaptensexamen och arbetat aktivt som sjökapten. Utbildningen till Lots tar sedan c:a 1 år. Lotsen åker med ett lotsfartyg ut till det fartyg som skall lotsas och klättrar sedan på läsidan av fartyget upp från lotsbåten på en enkel repstege / lotsstege på högst 9 meter upp på fartyget som skall lotsas. Där tar han sig in på kommandobryggan i fartyget och kontrollerar att radiokommunikatinen fungerar att radar och navigationsutrustning fungerar och tar sedan över styrningen i farleden in från säg Landsort in till Södertälje eller vidare genom slussen i Södertälje in i mälaren och vidare till exempelvis Västerås.

Det finns totalt 210  lotsar i Sverige varav runt 30 är stationerade i Södertäljeområdet. På Mälaren fraktas runt 3,6 miljoner ton via fartyg varje år. Sjöfart är ekonomisk för stora volymer på långa avstånd.

Sjöfart kräver Säkra fartyg, Säkra farleder och Säker besättning. Den nuvarande slussen i Södertälje byggdes 1924. Fartyg över 70m längd, 14 m bredd och 4,5 m djup har lotsplikt.

Vissa reguljära fartyg som Ålandsbåtarna har egen kompetens och utbildning och examinering som medger lotsfrihet.

Kostnaden för lotsning tur och retur Landsort-Västerås ligger på runt 90 000 kr.

En planerad ombyggnad av slussarna i Södertälje skall medge längre och bredare fartyg att trafikera Mälaren. En broöppning i Södertälje påbörjas 8 minuter innan fartyhet passerar bron eftersom fartyg har lång bromssträcka och måste kunna stanna ifall broöppningen misslyckas.

Vid tangenterna