Britt Hernell, Lagrådet inom Rotary

onsdag 20 mars 2019

Måndagen den 18 februari 2019 hade vi Britt Hernell från vårt Distrikt 2370 som vår talare.
Hon talade över ämnet : Lagrådet inom Rotary

SÖDERTÄLJE ÖSTRA RK

Veckobrev från klubbmötet 2019-02-18

President: Bengt Nylander

Vi var 20 medlemmar, 2 gäster och dagens talare Britt Hernell.

Vår President hälsade medlemmar,  gäster och dagens talare  välkomna till dagens möte.

Rolf Holm höll sitt sedvanliga vinlotteri.

Britt Hernell har varit Distriktsguvernör runt 2009 och därefter innehaft olika poster på distriktsnivå.

Just nu är hon lagrådsrepresentant. Lagrådsrepresentanter väljs på 3 år i taget. Omval är möjligt för ytterligare 3-års perioder. Lagråd hålls i Chicago vart tredje år under en vecka. Varje distrikt har möjlighet att skicka en delegat.

Britt inledde med några allmänna bilder om Rotary. Rotarys kärnvärden är:

Tjänande

Kamratskap

Mångfald

Integritet.

Fyrfrågeprovet:

1 Är det sant

2 Är det rättvist mot alla parter

3 Kommer det att skapa goodwill och bättre vänskapsförhållanden

4 Kommer det att vara till fördel för alla det berör

Rotary har runt 1,2 miljoner medlemmar i världen fördelade på runt 35000 klubbar

FN bildades 1945 av 51 regeringschefer varav 46 var Rotarianer.

FN-stadgan innehöll stora delar av Rotarys stadgar.

Rotary upptogs i FN som den första serviceorganisationen 1945. Det finns en Rotaryklubb i FN-skrapan.

Vid den efterföljande frågestunden tog vi uppfrågan om och när vårt IT-system ClubAdmin kommer igång. Britt hade inget svar på denna fråga då det råder osäkerhet kring kosnader för att få igång ClubAdmin alternativt att satsa på ett annat IT-system.

Britts Hernells hela presentation finns med som en bilaga till detta veckobrev.

Vid tangenterna