Boel Godner, Södertäljes framtid efter höstens val

onsdag 20 mars 2019

Torsdagen den 7 mars 2019 hade vi ett gemensamt IC-möte med Södetälje Rotaryklubb. Dagens talare var Kommunalrådet Boel Godner från Södertälje Kommun.

SÖDERTÄLJE ÖSTRA RK

Veckobrev från IC-mötet mellan Södertälje Östra och Södertälje RK  2019-03-07

President: Leif Josefsson, Södertälje RK

Dagens möte var ett IC-möte med deltagare från vår egen klubb och Södertäljeklubben.

Vi var 7 medlemmar plus 2 gäster från Södertälje Östra RK

Från Södertäljeklubben var det 24 medlemmar plus 4 gäster

Leif Josefsson hälsade alla Rotarianer, alla gäster och dagens talare Boel Godner  hjärtligt  välkomna till dagens möte.

Södertäljeklubben höll sitt vinlotteri

Leif Josefsson påminde om Yrkesdagen på S:t Ragnhilds Gymnasium den 13 mars. Ett drygt 10-tal personer från Rotarysfären (Rotarianer samt deras  yrkesverksamma barn) har anmält att de ställer upp för att svara på frågor från avgångselever från S:t Ragnhilds Gymnasium

Därefter gick ordet till dagens talare Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner

Boel Godner är kommunstyrelsens ordförande sedan 2011. Det blev en rivstart för henne att ta tag i de problem som uppstod då Astra-Zeneca avvecklade sin forskningsverksamhet i Södertälje. Det blev en samlad uppvaktning från Södertälje till Regeringen som kort därefter tog beslut att KTHs verksamhet skull utökas från 600 platser till 1200 platser samt att ett antal extra forskningsprofessurer skulle skapas. Detta för att Scania och Astra Zeneca skulle ha goda möjligheter att kunna rekrytera kvalificerad personal.

Kommunen bestämde sig för att satsa på Skola, skola och skola. Man rekryterade "Sveriges bästa lärare" för att ersätta lärare som inte klarat av att ge eleverna rätt kunskaper och möjligheter att läsa vida på gymnasium och högskola. Skolresultaten har kraftigt förbättrats under åren.

Vid KTH Science Park i Snäckviken byggs nu 400 plus 400 nya bostäder.

Antalet anställda vid Scania är idag runt 20000 och Astra-Zeneca har runt 4500 anställda. En ny produktionsenhet skall byggas av Astra-Zeneca i Södertälje.

Boel Godner är starkt kritisk till EBO-lagen (Eget Boende) som resulterat i stor trångboddhet i vissa lägenheter och svart handel med hyresrätter i andra och tredje hand. Hon är också starkt kritisk till nuvarande Folkbokföringslag som medger att personer kan vara skrivna på en adress men att  de i praktiken bor på en annan för myndigheterna okänd adress. Kommunen har som mål att år 2022 skall alla i Södertälje ha tillgång till Bredband.

Under frågestunden kom frågor om boendesituationen i Södertälje, frågor om Centrumutvecklingen, det försenade bygget av ny sluss i Södertälje,  Äldrevården samt företagsklimatet i Södertälje (där man ligger dåligt till).

Kommunen har nya äldreboenden som kommer att vara klara 2021.

Boel fick också frågan vad som är hennes inre drivkraft för att orka med sitt jobb.

Vid tangenterna