Bo Olsson Chemnotia AB

tisdag 16 april 2019

Måndagen den 18 mars hade vi Bo Olsson Chair & Partner i Chemnotia AB som vår talare. Han talade under rubriken Vad krävs för ett bra innovationsklimat

SÖDERTÄLJE ÖSTRA RK

Veckobrev från den 18 mars 2019

President: Bengt Nylander

Dagens möte inleddes med att vår President hälsade medlemmar och gäster välkomna.

Vi var 23 närvarande varav en gäst och dagens talare Bo Olsson.

Rolf Holm förrättade dagens  vinlotteri.

Alf Larsson presenterade sedan dagens talare Bo Olsson. Bo är utbildat civilingenjör Kemi vid KTH. Bo Olsson är Chair & Partner i Chemnotia AB och talade under rubriken "Vad krävs för ett bra innovationsklimat".

Bo berättade att hans far delade ut tidningar tidigt på morganoen och sedan drev ett eget tryckeri på dagar och kvällar. När Bo gick i 8.e klass var han på PRAO på KTH på  kemi.

Då blev han så intresserad av kemi att han senare valde att utbilda sil till civilingenjör inom kemi. Exjobbet gjorde han på Astra (senare Astra-Zeneca). När Exjobbet var klart fick han erbjudande om jobb på Astra som han tackade ja till. På kort tid avancerade han till chef för en fabrik på 80 personer som jobbade i 5-skift dygnet runt. Vid ett tillfälle var han missnöjd med produktionsresultatet som var ojämt med stor kassation. Han tog då på eget initiativ och inköpte en annan katalysator från Holland som tålde mer vatten och plötsligt blev produktionen mycket bättre med försumbart svinn.

Bo tog oss sedan igenom hans syn på innovation. Han berörde också de olika faserna i en forskningsportfölj för exempelvis ett läkemedelsföretag med Fas 1-4.

Han ritade sedan upp en kurva i ett koordinatsystem där det på Y-axeln fanns Försäljning minus utvecklingskostnader och där det på X-axeln var tiden. I det tidiga skedet är kurvan bara kostnader och finns under X-axeln. Över tiden går kurvan igenom X-axeln och visar positivt resultat för att så småning om nå ett maximum och sedan klinga ut och ersättas av ett annat läkemedel.

Bo underströk att det är viktigt att ha duktiga medarbetare som tar eget ansvar och egna initiativ. Personer som inte uppfyller de kriterierna fasas ut till andra arbetsuppgifter.

Det är viktigt med mätbara mål. Framgångsrika företag jobbar med flera affärsmodeller, Nätverkar, jobbar med olika strukturer, Lean och har standardiserade processer.

Lyckosamma företag jobbar med  Produktsystem (exempelvis Elfahyllan), kan vara världsbäst på service (Seven-Eleven) har bra kanaler (Amazon) och starka varumärken (Apple). Att bara ha en bra produkt är idag för endimensionellt, det krävs något mer exempelvis bra service eller bra pris. Bo visade också en bok ""Ten Types of Innovation" av Larry Kelley. Ett bra företag har fokus på ordning och reda.

Forskningen på universitet och högskolor omsätter runt 35 miljarder kr per år. Forskning och utveckling inom det privata näringslivet ligger kring drygt 110 miljarder kr per år (2017) men nämns sällan då regeringen pratar om forskningen i Sverige.

Bo tog exempel på där steget från färdigutvecklad produkt till att produktionen är i full gång för ett läkemedel kan ta ett år. Bo har varit med om att effektivisera denna process så att den nu kan vara nere i bara 4 veckor. Chefen skall hjälpa medarbetarna att välja ut och prioritera det som är viktigt, sedan är det den begåvade personalen som genomför förändringen.

Vid tangenterna: Lennart Axhamn