Göran Gelotte, Östertälje

tisdag 16 april 2019

Måndagen den 25 mars hade vi vår medlem Göran Gelotte som vår talare. Han talade över ämnet Östertälje och dess historia.

SÖDERTÄLJE ÖSTRA RK

Veckobrev från den 25 mars 2019

President: Bengt Nylander

Dagens möte inleddes med att vår President hälsade medlemmar och gäster välkomna.

Vi var 27 närvarande varav 3 gäster.

Rolf Holm förrättade dagens  vinlotteri.

Därefter fick vår utbytesstudent Caroline Bernet ordet.

Hon visade några fina bilder i en ppt presentation från sin resa upp i norra Sverige nyligen.

Hon har bl. a hunnit med att besöka ishotellet, åka hundsläde och se norrsken.

Därefter gick ordet till vår medlem Göran Gelotte som nyligen skrivit en bok om Östertälje, en stadsdel med kraft.

Huvudsyftet med boken är att beskriva utvecklingen av Östertälje från 1953 och fram till idag. I inledningen av boken beskriver Göran hur utvecklingen skett från medeltiden där Telgehus län, med Telge och kringliggande socknar Östertelge och Västertelge ingick. Den världsliga administrationen sköttes av sockenstämman som var rapportskyldig till fogden för Telgehus län. I kyrkligt avseende var det Strängnäs stift som höll uppsikt och ordning.

Bebyggelsen bestod av stora gårdar i jordbrukssocknarna utan egentlig centralpunkt.

Östertälje landskommun fick sina gränser fastlagda kring år 1900 som i stort sett var oförändrade fram till inkorporeringen med Södertälje Stad 1963. En utförlig inblick i Östertäljes äldsta historia fås i boken Östertälje- Från forntid till nutid i en Södertörnssocken av Gunnar Rudstedts  som kom ut 1952. Exempel på stora gårdar var Glasberga, Igelsta, Hall, Gärtuna, Rosenborg Lundstorp och Skärvsta. Runt 1850 drogs Västra stambanan genom området och en anhalt skapades i Östertälje. 1915 byggdes där ett riktigt stationshus nära nuvarande pendeltågsstation. Under 1800 talets senare del fanns det tegelbruk, Kalk och cementtillverkning och senare ett sågverk vid Igelstaviken.

Tidigt 1900-tal började villatomter säljas i Östertälje. 1933 fick Östertälje kommunalt vatten och avlopp. 1953 uppgick invånarantalet i Östertälje till drygt 1500 personer.

Vi fick se bilder på Gamla Östertäljeskolan, Vårdgymnasiet och S:t Ragnhilds gymnasium och Alla Helgons kyrka med sin fina klockstapel. Läkemedelsföretaget Astra expanderade på 1960 talet och byggde nya lokaler i Gärtuna. Expansionen har fortgått och 2018 byggdes en ny fabrik för biologiska läkemedel. Igelstaverken producerar fjärrvärme och utnyttjar klimatsmarta transportlösninmgar med extra tunga fordon från Scania. Området kring Fornhöjden har byggts ut med flera olika projekt för bostäder. Även här visade Göran en flygbild över området. Glasberga Sjöstad har utvecklats sedan 1990-talet i fyra etapper.

Görans presentation avslutades med en frågestund

Vid tangenterna: