Souheil Haddad, En syrian i Södertälje

tisdag 16 april 2019

Måndagen den 1 april hade vi Souheil Haddad som vår talare. Han talade under rubriken En syrian i Södertälje

SÖDERTÄLJE ÖSTRA RK

Veckobrev från den 1 april 2019

President: Bengt Nylander

Dagens möte inleddes med att vår President hälsade medlemmar och gäster välkomna.

Vi var 27 närvarande varav 2 gäster. Presidenten meddelade att vi nu har Alf Larsson, programansvarig, som nu har ansvaret för att klubbens programpunkter med information om talare, kontaktinformation med mera kommer in i Länstidningen med start senare i denna vecka.

Rolf Holm förrättade dagens  vinlotteri.

Dagens talare var Souheil Haddad invandrad från Syrien som talade under rubriken En Syrian i Södertälje. Tomas Nilsson är hans Mentor sedan några månader tillbaka. Souheil har som gäst till Tomas Nilsson besökt vår klubb vid ett flertal tillfällen.

Souheil är född 1960 i gamla Damaskus i Syrien. Han utbildade sig i Syrien och gick naturvetenskapligt gymnasium. Därefter utbildade han sig på Lantbruksfakultet på universitet i Damaskus. Därefter vidtog en Mastersexamen vid ett universitet i Montpellier i Frankrike. Sedan följde en doktorsgrad i Blais Pascal universitetet i Clermont-Ferrad i Frankrike i växtbioligi och fysiologi med specialitet växt-mineralnäring och vattenfysiologi 1990. 1995 giofte han sig i Syrien och han har två barn, flickor båda två. Han arbetade som lärare/ assisterande professor 1991 och gjorde sedan sin militärtjänst 1992-1994. Han utsågs till professor 1997 och arbetade som vetenskaplig expert i Oman 2008-2010.

Under den arabiska våren 2011 och framåt utbröt oroligheter i Syrien med granatattacker och giftattacker. I februari 2016 flydde Souheil och hans familj via Libanon till Paris och sedan via Tyskland till Sverige. I januari 2017 fick han permanent uppehållstillstånd i Sverige för sig och sin familj. Han har sedan gått på utbildning i svenska och klarat alla nivåer. Han har fått sina examina validerade och godkända i Sverige. Han deltar i språkcafe på biblioteket, i Hagabergs folkhögskola och i Missionskyrkan. Nu söker han ett kvalificerat arbete bl. a med hjälp av Tomas Nilsson. Souheil höll hela sin ppt presentation på svenska med förvånandsvärt stort ordförråd. Souheil svarade sedan på några frågor och fick sedan en varm applåd och ett exemplar av Tom Tits experiment av vår President

Vid tangenterna: