Resan genom Kirgizistan

måndag 22 april 2019

Måndagen den 15 april 2019 höll vår medlem Örjan Urve ett föredrag under rubriken Resan genom Kirgizistan.

SÖDERTÄLJE ÖSTRA RK

Veckobrev från den 15 april 2019

President: Bengt Nylander

Dagens möte inleddes med att vår President hälsade medlemmar och gäster välkomna.

Vi var 24 närvarande varav 1 gäst. Bengt Nylander hade inköpt tre flaskor vin för vårt vinlotteri och förrättade dragning av dagens vinnare. Gunnar Borgsten informerade kort om de aktiviteter som vår utbytesstudent Caroline Bernet hittills hunnit med under sin vistelse i Sverige. Caroline fyller 17 år den 26/4 och klubben undersöker om det går att hitta lämplig present till henne till vårt möte den 29 april.

Den 5 maj kl 17 håller Telgesynfonikerna en konsert i Estrad. Där delar vår klubb ut årets två musikstipendier. I år är det 12 sökande till stipendiet. Konserten är gratis men man måste häta sin biljett/ sina biljetter innan. Stefan Ljungberg och Per-Åke Köndell ingick i juryn.

Den 24 september är vi preliminärt inbjudna till en presentation av Scania tillsammans med Södertäljeklubben. Ann Westerberg informerade om att hon och hennes man erbjuder sig att hålla en ledarskapskurs för gymnasieelever i Södertälje med en endags träff per månad under runt 9 månader där klubben bjuder på lunch/fika/utbildningsmateriel. Utbildningen sker i vår möteslokal i Skogshöjd med 20-30 elever. Ann förankrar utbildningen i kommunen och tar kontakt med skolorna.

Dagens talare var vår medlem Örjan Urve som berättade om en resa genom Kirgizistan som han genomfört förra året.

Örjan inledde med att visa en karta där vi fick se vilka länder Kirgizistan gränsar till.

Kirgizistan var en del av det tidigare Sovietunionen. Kirgizistan gränsar också till KIna och ett besök i Kina var inplanerat med fick utgå på grund av visumproblem. Örjans resa var en ordnad gruppresa med runt 16 personer som transporterades i två minibussar runt i Kirgizistan. Landet har runt 8 miljoner invånare. Runt två miljoner av landets invånare arbetar utomlans i Ryssland och skickar hem en del av sina inkomster till släktingar i Kizirgistan. Runt 3 miljoner turister besöker landet årligen. Örjan visade ett stort antal bilder från sin resa. Landet har vackra alptoppar som är snöklädda. Det finns vilda hästar och vilda kameler i landet. En stor stäppsjö ligger centralt i landet och en stor del av resan gjordes som en rundresa kring denna kalla sjö. Den är badbar med mycket kall. Guld är en av mineralerna som exporteras till utlandet. I huvudstaden finns några stora varuhus, bl a GUM som även finns i Moskva. Den affäraen har bra varor. Vi njöt av de fina bilderna och tackade Örjan med en varm applåd.

Vid tangenterna: