Kvinnoträdgården

måndag 9 september 2019

Måndagen den 9 september 2019 hade vi Lotta Elf från Vänföreningen Portee som talade om Kvinnoträdgården nere i Sierra Leone.

Lotta Elf inledde med att visa en videofilm med ljud från Kvinnoträdgården nere i Kumbra Bai Yoni i Sirerra Leone.
Vi fick se hur kvinnorna planterade kasava vars frukter är potatisliknande. Under året har en stor ny termitstack, flera meter hög, bildats i en kasavaodling och förstört en stor del av årets skörd. De 30 huvudansvariga kvinnorna för Kvinnoträdgården har fem olika odlingsfält  med vardera runt 500 gånger 1000 meter yta. Där odlas bl a ris, kasava, jordnötter och mango. På förslag till kommande odlingssäsong diskuteras ananas. De odlade grödorna säljs dels på den lokala marknaden och dels till uppköpare för framställning av mango-juice. De odlande kvinnorna blir självförsörjande och har råd att ha sina barn i skolan med kostnader för läromedel, förbrukningmaterial och skoluniformer. En del av grödorna lagras i ett stort förråd inför kommande regnperiod och kommand svår torka för att ge en jämn tillgång till föda året om. Könsstympning av flickor har upphört i byn sedan de kvinnor som tidigare utfört stympningen nu ingår i Kvinnoträdgården inre krets där alla beslut tas. Vår klubb har stöttat Lotta Elf och hennes Vänföreningen Portee i snart 10 år och fått regelbundna presentationer i klubben om projektets fortskridande.