Rotary Foundation

måndag 28 september 2015

Måndagen den 28/9 2015 var Solveig Nilsson vår alare.

Solveig var distriktsguvernör under Rotaryåret 2010-2011.
Vid dagens presentation redogjorde hon utförligt hur de olika fonderna i Rotary Foundation finansieras och används.

Förväntningarna från Rotary är att varje medlem skall skänka 100 USD per år till Annual Fund, AF, inom Rotary Foundation. I Sverige har vi inte den traditionen att skänka pengar till Rotary. Just nu är det årliga genomsnittet runt 17-18 USD per medlem och år. I USA, och Asien är gåvorna betydligt högre per medlem och år. De pengar som kommer in i AF mognar där i 3 år och genererar avkastning innan de görs tillgängliga för hjälpprojekt. I Globala projekt så är projektstorleken minst 35000 USD. Globala projekt är mer omfattande vad gäller formalia och dokumentation innan de blir godkända. Distrktsfinansierade projekt är mycket enklare att få godkända.
Polio Plus är ett stort projekt som pågått sedan 1979 och syfter till att utrota Polio i hela världen. Rotary bidrar med 100 miljoner USD per år och Bill och Melinda Gates styftelse bidrar med 200 miljoner USD/år. Afganistan och Pakistan är de länder där det fortfarande finns polio. 9 fall i Afganistan och 33 fall i Pakistan.