Vad är Zonta

måndag 27 januari 2020

Måndagen den 27 januari 2020 hade vi Inger Linder från Södertälje Zonta-klubb som vår talare.

Inger Linder arbetar på Telge AB där hon är HR-ansvarig.
Zonta startades i USA år 1919 av yrkesverksamma kvinnor som kämpade för större jämställdhet mellan kvinnor och män över hela världen. Idag finns Zonta i 66 länder och har totalt 28000 medlemmar i hela världen. Zonta är indelat i 32 distrikt varav distrikt 21 täcker Sverige och Lettland.
Ingers presentation inleddes med ett videoklipp från ett land i Afrika där en 12-årig flicka berättade att hon just fått veta att hennes far just lovat att en 30-årg man, kusin till henne, skulle bli hennes man. Flickan var ledsen och sa att hon inte ville gifta sig utan hon ville gå kvar i skolan. Sedan fick vi höra en intervju med flickans far som berättade att deras traditioner var att föräldrarna gifte bort sina döttrar i unga år och att har var tvingad av sin religion att gifta bort henne.
Zontaklubben i Södertälje sammanträffar en gång per månad, numera på Park Hotell i Södertälje och äter lunch och har en föredragshållare. Inger är för närvarande President i sin klubb och hon sitter på posten i två år. Zonta kom till Sverige 1935 och Södertäljeklubben bildades 1985 och har för närvarande runt 25 medlemmar. Zonta sysslar med välgörenhet, väsentligen genom FN-programmen för ökad jämställdhet mellan kvinnor och män. Man kämpar för att förändra attityderna hos männen i länder som har en primitiv syn på kvinnors jämställdhet, utbildning, ekonomi, avskaffandet av könsbaserat våld, barnäktenskap och människohandel. Zonta i Södertälje samverkar med Svenska kyrkan och Pingstkyrkan. Man försöker få in artiklar om sin verksamhet i LT.