Kulturhistoriska Föreningen, Södertälje

tisdag 11 februari 2020

Måndagen den 10 februari 2020 hade vi Pia Lillieborg från Kulturhistoriska föreningen  som vår talare

Pia är ordförande i sin förening som har hunnit bli 102 år sedan den bildades 1918.
Grundare av föreningen var Vilhelm Sjöberg, läkare och Torgny Dufwa, konstnär.
1929 hyrde föreningen ett område på Torekällberget på 25 år till priset av 1 kr per år. Föreningen började då flytta äldre byggnader till Torekällberget, bl. a en gammal väderkvarn och Pagelska Gården. Vissa av byggnaderna delades i två delar för att kunna flyttas till Torekällberget.
Föreningen har givit ut ett flertal böcker  om det gamla Södertälje. För medlemmarna anordnas bussresor för att besöka viktiga platser i närområdet.
Föreningen anordnar också föreläsningar och utställningar. Ett medlemskap kostar 220 kr per år i Kulturhistoriska föreningen, Pia delade ut en broschyr om föreningens verksamhet det kommande året.