Korpen i Södertälje

måndag 2 mars 2020

Måndagen den 2 mars 2020 hade vi Annelie Dahlgren från Korpen i Södertälje som vår talare.

Korpen i Södertälje är en ideell förening. Korpen startade i Sverige 1948 med aktiviteter i första hand för män, oftast lagsporter. Senare ordnades också aktiviteter för kvinnor exempelvis gymnastik. Annelie har varit engagerad i Korpen i Södertälje sedan 1990. Korpen i Södertälje har två fast anställda, Annelie och Qina och har en mängd ideella ledare för exempelvis Gym, Gruppträning och Vattenpass. Korpen finns etablerad på runt 200 platser i Sverige. Verksamheten i Södertälje har en styrelse på tio personer. Styrelseutvecklingen sker tillsaammans med Sörmlandsidrotten. Korpen i Södertälje har ett nära samarbete med Astra-Zeneca och har tillgång till deras idrottslokaler på förmånliga villkor.
Kommunen bidrar med 200 000 kr årligen och medlemsavgifter och uppdrag gör att verksamheten går runt. Seniorer som är 65+ erbjuds en fri veckas prövapå verksamhet hos Korpen i AstraZenecas lokaler. Korpen satsar på att synas via bl.a FaceBook, Instagram och YouTube.