Krishantering,Lars Samuelsson

måndag 10 oktober 2022

Lars Samuelsson, Civilförsvarsföreningen Ekerö

Föreläsare denna dag var Lars Samuelsson från Civilförsvarsföreningen på Ekerö, som informerade om krishantering under rubriken Krishantering.

Inom Länsstyrelser och kommuner har en prioriteringslista upprättats (Stor El) som visar vilka som får behålla strömmen längst. Det är i första hand sjukhus, skolor och liknande. Vanliga hushåll stängs ner först.

Vanliga hushåll förväntas klara sig helt själva minst 72 timmar, utan någon tillgång till samhällets tjänster. Troligen kommer man ändra tiden till 10 dagar inom kort. Det är den tid som behövs för att samhällstjänsterna skall hinna ställa om resurserna.

Hushållen måste informera sig, och planera för att kunna klara sig själva när det gäller basbehoven;

Vatten – rent vatten för matlagning ca 3-4 liter per person och dag

Hygien – sjövatten för hygien och diskning. Kissa ute eller i burk som töms i avloppsbrunn utomhus. Bajsa i påse som sätts i toastolen, knyt ihop och lägg utomhus. Hämtning kommer att ske genom kommunens försorg.

Mat och tillagning – lagra mat och använda spritkök med bränsle, grill och liknande

Värme – samlas i ett rum, använd sovsäck, filtar. Hindra kallras vid fönstren

Information – tillgång till batteri/vevradio, bilradion

Sömn – Viktigt få tillräckligt med söm annars försämras omdömet och tankeförmågan.

DET ÄR DITT EGET ANSVAR ATT HÅLLA DIG INFORMERAD OCH ATT PLANERA FÖR KRIS OCH KRIG

LÄS MER PÅ MSBs HEMSIDA

msb.se