Ambassadör Gustaf Lind

måndag 25 januari 2016

Måndagen den 25/1 2016 hade vi ambassadör Gustaf Lind som vår talare.

Gustaf Lind introducerades av sin farbror Gunnar Lind som är medlem i vår klubb.
Detta var fjärde gången som Gustaf Lind var vår talare. Senast han var här så var han Ambassadör för Arktis. Denna gång var han Ambassadör för Mänskliga rättigheter och basar över en stab på Utrikesdepartementet.

Efter andra världskriget så antogs 1948 en första konvention för mänskliga rättigheter. Frågan drevs av bl.a Mrs Rosevelt maka till President Rosevelt i USA. Efter hand så har ett antal konventioner som berör mänskliga rättigheter antagits av FN.
FN har ett kontor i Geneve inriktat på mänskliga rättigheter.
Under vissa tidsperioder görs goda framsteg inom området mänskliga rättigheter. För närvarande så sker en tillbakagång inom området mänskliga rättigheter i bl.a Ryssland, Venezuela, Azerbadjan, Kina, Nordkorea och Saudiarabien. Exempel på bra områden är Tunisien efter den arabiska våren.
Vid möten på högsta nivå mellan Sverige och berörda länder tas alltid frågor om mänskliga rättigheter upp i en lågmäld ton. Därefter kan andra ministrar och ambassadörer ta upp frågan med berörda länder på en lägre nivå. Dagens möte var mycket välbesökt med 28 närvarande medlemmar och 14 övriga gäster. Gustav Lind avtackades av vår President Ingvar Andersson som överräckte boken om Tom Tits Experiment.