Det är aldrig för sent. Talare Riitta Eivergård.

måndag 5 december 2022

Dagen talare Riitta Eivergård  fick sedan ordet och talade om Det är aldrig för sent: Mental, Fysisk och Social hälsa.

Riitta inledde med att berätta om vad Rotary betytt för henne. Hon var tidigare medlem i vår klubb. För några dagar sedan återkom hon från en resa till Australien till en Rotarykontakt hon fick då ett team från Rotary Australien besökte vår klubb.

Rita beskrev sedan hur hon under många år varit aktiv i Friskis och Svettis och hur det påverkat hennes välbefinnande.

Hon beskrev sedan sina hundra steg symboliserade av trappan upp från Ringvägen till Södersjukhuset som hon tagit sig uppför

under en svår sjukdom hon drabbades av år 2021. All förändring kräver energi: Varför, Hur och Vad.

Hon uppmanar till träning under mottot Hjärta, Hjärna och Humor.

Varför: Väcka nyfikenhet: Egna erfarenheter vad har det betytt för mig eller för dig.

Hur: Förändring kräver fokus och energi: Vad behövs för att jag skall bli aktiv

Vad: Ett sätt att komma igen.

Vad är välbefinnande:

Sammanhang                                             Fysisk aktivitet

Balans

Återhämtning, vila, sömn                        Hälsosam näring

Fysisk aktivitet som en nfaktor för välbefinnande

Reflektion, erfarenheter tankar

För: …………………………..

Mot …………………………….

Varje steg är 100 % mer än inget steg

Resiliens: Förmågan att klara av motgångar

Varför                                                 Hur                                                Vad

Mål mening känsla                             Självförtroende självkänsla          Fokus Energi