Filosofen Gunnar Åsberg

onsdag 16 mars 2016

Tisdagen den 15/3 2016 hade vi ett gemensamt IC-möte på kvällen mellan Söderttälje Östra RK och Södertälje RK med ett 50-tal närvarande Rotarianer och gäster. Dagens talare var filosofen Gunnar Åsberg, själv Rotarian.

Han talade över rubriken "Livet börjar på andra sidan förtvivlan". Ordet filosof betyder vän av visdom. Han talade väldigt engagerat och engagerande. Vad är Lycka? Hur skall jag leva mitt liv? Finns det ett gott sätt att leva livet? Hur lär jag mig det?
Dåliga egenskaper:Avund, millimeterrättvisa, egoism, trångsynt, dömande, ögontjänare, livslögn.
Bra egenskaper: Generositet, givmild, lugn, trygg, altruism, osjälvisk, vidsynt, förlåtande, tolerans, acceptans, tillåtande och ärlig.

Hur bör man vara: Oberoende, mogen, ha integritet, vara ödmjuk och ha livsglädje.
Innan man brusar upp och angriper någon bör man ställa sig dessa tre frågor:
* Är det sant
* Är det snällt
* Är det nödvändigt

Avslutningsvis så ritade Gunnar Åsberg upp ett fyrfältsdiagram med Gott omdöme på positiv X-axel och dåligt omdöme på negativ x-axel
På y axeln så var det Hög energi på positiv Y-axel och låg energi på negativ Y-axel.
Idealpersonen har gott omdöme och hög energi.
Kombinationen dåligt omdöme och hög energi kan vara en katastrof. Gott omdöme och låg energi är OK.
Kombinationen dåligt omdöme och låg energi är ingen bra kombination.
Gunnar Åsberg avtackades av Presidenten i Södertälje RK som sätter in en summa pengar till Polio Plus i Gunnars namn