Mitt liv som diplomat och författare

måndag 1 juni 2015

Måndagen den 1/6 2015 hade vi diplomaten och författaren Jan Mårtenson som vår talare.

Jan Mårtenson är också Rotarian i Stockholms RK.
Det var mer en slump att han kom in på det diplomatiska området vid slutet av sina Uppsalastudier. Han hade redan ett löfte om anställning på en bank.
Trots blygsamma prov och intervjuer på UD blev han antagen och utskickad som Attache till Buenos Aires. Sedan har det blivit många uppdrag för UD i bl. a Paris och New York. Han har haft många framskjutande uppdrag inom FN.

Under Uppsalatiden tillhörde han Södermanlands-Närkes Nation där han bl.a var kurator. Det var där vår medlem Gunnar Lind lärde känna honom. Det är också Gunnar som bjudit in Jan Mårtenson som talare i vår klubb. Under Uppsalatiden fanns också en i studentgänget som hette Timo Kärnekull. Han startade ett bokförlag ihop med en kompanjon. De hade en spretig repertoir av böcker/tidskrifter som de gav ut: Hitler, Kalle Anka och Sven Stolpe.
Timo ville att Jan Mårtenson skulle skriva något som förlaget kunde ge ut. Vad vill du att jag skall skriva frågade Jan. Skriv en deckare, det vill folk läsa svarade Timo.
Sedan dess har Jan skrivit runt 65 böcker vid sidan av sin diplomatiska karriär. Jan säger att han skriver två typer av böcker:
Kulturhistoria utan mord och kulturhistoria med mord. Antikhandlaren Homan är en figur som kommer igen i många böcker. Homan har många egenskaper som Jan Mårtenson besitter.
Vi fick också höra lite om de intriger som kan gälla vid nominering av olika personer till poster inom FN. FN är inte tandlöst, FN kan bara åstadkomma vad dess medlemsstater önskar.
Jan Mårtensons föredrag var mycket uppskattat och efter en längre frågestund avtackades han av vår Presidet Ingvar Andersson med boken om Tom Tits experiment och en rungande applåd av 24 närvarande Rotarianer och gäster.
Efter föredraget signerade Jan Mårtenson sin bok Att kyssa ett träd. Boken är på runt 600 sidor och är hans memoarer.