Överstelöjtnant Alf Gjörsjö, Förenta Nationerna- Vad är det

lördag 31 augusti 2024

Alf har tillbringar 40 år i det militära och deltagit i olika utländska uppdrag under sin karriär. Tidvis har han varit stationerad i FN-skrapan i New York. Efter första världskriget bildades Nationernas förbund verksamt mellan 1920 och 1939 med ett 60-tal medlemsländer. Målet var att undvika kommande krig och att dispyter skulle lösas med fredliga medel som förhandlingar.

Efter andra världskriget bildades Förenta Nationerna i San Fransisco 1945. FN syfte var

-Internationell fred och säkerhet

- Lika rättigheter och självbestämmande

-Samarbete inom ekonomi,  social utveckling, kultur och humanitär situation, för mänskliga rättigheter

-Harmonisera länders ansträngningar att nå dessa gemensamma ändamål

Strukturen för FN 1945 var:

-Internationella domstolen

-Säkerhetsrådet

-Generalförsamlingen

-Ekonomiska och sociala rådet

-Förvaltarskapsrådet

-Sekretariatet

Säkerhetsrådet har 15 medlemmar varav fem ständiga medlemmar med veto-rätt. De tio övriga länderna sitter på två-årskontrakt och hälften byts varje år.

Generalförsamlingen har fem ständiga utskott. Högnivåmöten sker i september varje år

-Årlig avgift

-Avgift för fredsbevarande operationer

-Frivilliga avgifter

Utebliven avgift betyder att rösträtten i Generalförsamlingen upphör.

Sekretariatet består av ett 30-tal kontor med stöd till Generalförsamlingen och Säkerhetsrådet

-Utredningskapacitet

-Internrevision

-Rättsliga frågor

-Fredsbevarande operationer

-Samordning humanitära frågor

-Säkerhetssamordning m-m

FN högkvarteret finns i New York

Sekretariatet har kotor i :

New York        10 000 anställda

Genéve              9 800 anställda

Nairobi              4 000 anställda

Wien                 4 000 anställda

Rom                  3 000 anställda

Sverige deltog år 1993 med runt 1700 personer av FNs totala antal på 72 000 personer i olika fredsbevarande operationer. År 2024 var Sveriges andel 25 personer av FNs totala antal på 62 000

Presentationen avslutades med en frågestund. Alf Görsjö avtackades med en varm applåd för sin innehållsrika presentation.

Därefter fick Lennart Axhamn ordet och informerade om att Polaris Sverige kommer att via Zoom utbilda medlemmar och funktionärer i Södertälje Östra:

Vanliga medlemmar den 11/9 kl 18-19

Funktionärer den18/9 kl 18-19

It-samordnare den 25/9 kl 18-19

Ett mail med mer information om utbildningen har skickats ut till alla i Södertälje Östra

GillaKommenteraSkicka

Överstelöjtnant Alf Gjörsjö, Förenta Nationerna, -Vad är det