Örjan Lundström, Ego-föredrag

fredag 13 september 2024

. Örjan är född 1980 och har varit verksam inom försäljning på ett flertal företag. Hans senaste anställning är på VolksWagen i Södertälje.

Han bor i Järna och har familj med två barn, där sonen nu gör sin värnplikt. Örjans intressen är Karate och att baka bröd samt att stötta Ukraina. Örjan har sedan Ryssland invaderade Ukraina varit drivande i att på alla sätt stötta Ukraina med utrustning och pengar. Örjan har bildat Caps and Candles for Ukraina och har tagit fram en lista på artiklar som är av stort intresse för att skicka till Ukraina. Lista bifogas till veckobrevet.

Örjan har arrangerat en lokal i Järna dit man kan leverera de saker som behövs. Lokalen är bemannad onsdagar kl 18-20 och lördagar kl 14-16. En av våra medlemmar i klubben, Christer Eng var den allra första som tog kontakt med Örjan och Christer är nu en klippa i hjälpverksamheten och han har fått utmärkelser i Ukraina för sina insatser. Örjan har själv gjort två resor till Ukraina och har ett stort kontaktnät där. Örjan visade en karta över Ukraina och visade vilka orter han hittills besökt. Tullformaliteter i både Polen och Ukraina kan vara tidsödande för att få igenom leveranserna av utrustning. Leveranserna till Ukraina sker normalt med båt från Nynäshamn till Gdansk i Polen och sedan vidare genom Polen med bil oftast till Lviv och sedan vidare i Ukraina. Örjan nämnde att en större insamling sker den 19/10 med kulturkväll på Spinnrocken. Gotland och Uppsala är ställen som aktivt stöder arbetet med insamling av varor och leveranser till Ukraina.

Örjans presentation avslutades med en frågestund. Örjan avtackades sedan med en varm applåd av de närvarande.

Örjan Lundström, Ego-föredrag