Rotaryläkare i Kenya

måndag 23 maj 2016

Måndagen den 23/5 2016 hade vi läkaren Marianne Björk som vår talare.
Hon har varit utsänd som Rotary-läkare i Kenya under 6 veckor för något år sedan.

När hon kom ned till Kenya som Rotary-läkare så fick hon en dags introduktion av en tidigare Rotary-läkare som gjort sina 6 veckor och skulle resa hem.
De vanligaste sjukdomarna bland Mariannes patienter var Malaria,Hudsjukdomar, Inälvsmask, Sårinfektioner Blodbrist, Jiggers och Skabb.
Hennes inkvartering sett med europeiska ögon var mycket primitiv. Hon hade en gardener (vakt och trädgårdsskötare) och en kvinnlig hemhjälp som handlade, lagade mat och tvättade. Allt vatten fick kokas och filtreras för att bli drickbart. De två läkarteamen vid hennes camp hade tillgång till tre jeepar varav en var reserv för ständiga reparationer på de andra jeeparna. Ett team består av en läkare, en sjuksköterska och en översättare.