Musikstipendium

måndag 29 maj 2017

Södertälje Östra Rotaryklubbs musikstipendier 2017 till talangfulla unga elever vid Kulturskolan delades på söndagen ut vid Södertälje Symfoniorkesters och Kulturskolans familjekonsert på Estrad.

Klubbens president Anders Ulfhielm delade ut ett stipendium på 6 000 kronor för åldersklassen 15-18 år till 18-åriga Marina Jeretsian som är sångerska med inriktning på jazz och pop.  Hon sjöng med vacker  röst och verklig jazzkänsla ”Feeling Good” av Anthony Newley vid konserten på Estrad.

Stipendiet på 4 000 kronor i åldersklassen 12-15 år gick till 14-årige Olle Eklind som har trombon som sitt huvudinstrument i genrerna jazz och experimentell musik men spelar även gitarr och sjunger.

Han bjöd på ett annorlunda trombonsolo med loop (som innebär att musikern kan ”spela med sig själv”.)

Marina har ännu inte bestämt sig för vad hon skall använda sina stipendiepengar till. ”Som 18-årig student kommer det säkert till stor nytta. Det kommer att få mig att pusha vidare och utvecklas ännu mer inom sång och musik. Och det är ett bevis på att hårt jobb lönar sig, säger hon.

Olle vill använda stipendiet till teknisk utrustning. ”Som en mikrofon eller kanske en effektpedal. Jag håller på med en loop-pedal till mitt trombonspel för tillfället och vill gärna utöka med fler tillbehör för att utveckla mitt spel”, säger Olle.